-Par sliter ofte fordi den ene har totalansvaret, forteller Anita.
Anita Sørhus er seniorrådgiver i Kraft Bank. Hun har 20 års erfaring fra bank, og familieøkonomi har alltid vært hennes fanesak. Hun har jobbet i Kraft Bank siden oppstarten i 2018 og er opptatt av hvordan banken kan hjelpe privatpersoner og familier som opplever problemer med økonomien.
Skjulte kostnader i parforhold er en av en rekke årsaker til at folk kontakter Kraft Bank for å få hjelp.
Andre gjengangere er skilsmisse, oppussing eller sykdom. I tillegg sliter noen med at de pådrar seg skattegjeld når de driver eget selskap. De tar opp usikret gjeld og spytter inn i selskapet i et forsøk på å unngå konkurs.
Da er det godt at det finnes muligheter for dem som leter etter hjelp.
-Noe av det viktigste vi som spesialbank kan tilby er god rådgivning. Vi er opptatt av én til én samtalen, og historien bak de økonomiske problemene. På denne måten kan vi skape en relasjon til våre kunder, og bygge opp tillit mellom begge parter. Vi vil at våre kunder skal være trygge på at vi kun tilbyr et lån dersom det vil gjøre situasjonen deres bedre, sier Anita.
Anita forteller videre hvordan hun jobber med søknader:
-Når jeg ser på en søknad jobber jeg etter rettesnoren; evne, vilje og sikkerhet. Evne, altså betjeningsevne, hvordan er inntekten til familien. Vilje handler om historien til kunden. Hvordan har kunden havnet i denne situasjonen, og hvordan ser han/hun for seg at vi løser det? Har kunden et sterkt ønske om å rydde opp i økonomien? Til slutt ser jeg på sikkerhet. Selv om vi som spesialbank kan være nokså fleksible, må vi forholde oss til utlånsforskriften* (Se info nederst i saken).
-Jeg minner også mine kunder på at når de har fått ett lån hos oss, det er da jobben begynner. Vi gjør ikke gjelden mindre, men den blir mer håndterbar. Målet vårt er hele tiden at kunden på sikt skal kunne flytte lånet tilbake til en ordinær bank. For at det skal kunne skje må han/hun følge planen vi setter opp sammen, for å få god kontroll over økonomien.
*Utlånsforskriften har visse bestemmelser for hvordan banker i Norge skal forholde seg til kunders belåningsgrad og betjeningsgrad, for eksempel. Det betyr at vi som bank må passe på at du ikke får et lån som er høyere enn 85% av verdien på din bolig, og at du ikke låner mer enn 5 ganger din inntekt. Dette er eksempler på hva utlånsforskriften bestemmer. Her kan du lese mer om utlånsforskriften.
Denne artikkelen er en del av kategorien Økonomisk førstehjelp, en samling artikler som tar for seg temaer knyttet til en anstrengt øknomisk situasjon, som purringer og inkasso, betalingsanmerkninger, utleggstrekk og tvangssalg. Les mer om Økonomisk førstehjelp.