Lurer du på noe om prosessen rundt å søke refinansiering hos oss? Her har vi samlet noen ofte stilte spørsmål om hva som skjer etter du har sendt inn din søknad.
Søknadsprosessen tar ikke lang tid, men det kan være greit å ha sjekket opp i noen tall.
Først og fremst ber vi om personopplysninger om deg og om din eventuelle medlåntaker. Videre trenger vi informasjon om din inntekt som inkluderer:
Siste steg er å opplyse om lån og gjeld. Her er det best om du klarer å gi så utfyllende informasjon som mulig. All gjeld er relevant, for eksempel:
Er du usikker på om du har fått med deg all gjeld, vil vi anbefale deg å sjekke gjeldsregisteret.
Vi ber deg også om markedsverdien på boligen din. Dersom du ikke har fått en takst på boligen din og er usikker på verdien, kan du for eksempel sjekke virdi.no. Der finner du informasjon om hva lignende boliger i ditt område har blitt solgt for.
Til slutt ber vi deg også om en fullmakt slik at vi enkelt kan innhente mer informasjon om deg og din situasjon dersom vi trenger det. Denne fullmakten signerer du med BankID.
Det første vi gjør er å passe på at vi har all informasjon om deg som vi trenger for å kunne se ordentlig på saken din. Vi ønsker å hjelpe folk på en skikkelig måte, derfor er det viktig for oss å vite så mye som mulig om din økonomiske situasjon.
Etter at vi har fått inn all informasjon vi trenger, begynner en rådgiver å se på saken din. Rådgiveren går nøye gjennom din situasjon, som inkluderer alle dine verdier, lån, betalingsanmerkninger, inkassokrav og andre kreditter. I tillegg ser vi hvordan inntekten din er i forhold til størrelsen på gjelden din..
Ser vi da at situasjonen din blir bedre med refinansiering hos oss, vil du få et tilbud om lån. Målet vårt er at du skal bli kunde i en vanlig bank etterhvert.
Ja, vi har høyere rente enn det du får i en ordinær bank på boliglån. Det er fordi det er risikabelt for oss å ta på oss en gjeld som allerede er blitt misligholdt.
Samtidig er renten vår lavere enn den du betaler på forbrukslån eller andre usikrede kreditter. Vi gir deg også rentegaranti, som betyr at renta ikke stiger de 3 første årene du er kunde.
Husk også på at holder du deg til betalingsplanen som du får av oss, er målet at du så raskt som mulig skal over i en vanlig bank, med lavere renter.
Det koster ingenting å avslutte kundeforholdet ditt hos oss.
Det er viktig å huske på at selv om du får refinansiert dine lån hos oss, er jobben ikke over. Lånet skal betjenes, og renter skal betales. Det kan derfor være lurt å sette seg et budsjett eller plan for hvordan du skal få dine penger til å strekke til. Sjekk gjerne SIFOs referansebudsjett der vil du få informasjon om hva en gjennomsnittsfamilie bruker.
Det varierer hvor lenge folk står som kunde hos oss. Noen trenger bare noen måneder eller ett år for å komme seg over til en vanlig bank, mens andre trenger lenger tid. Det viktigste er at du har tatt ansvar for din gjeld og din økonomiske fremtid. Når du er klar til å bytte bank, blir kundeforholdet ditt hos oss avsluttet og vi ønsker deg lykke til videre!