Dersom du ikke betaler en regning, vil du i de fleste tilfeller få en betalingspåminnelse og deretter et inkassovarsel. Et inkassovarsel som ikke er betalt innen 14 dager sendes til inkasso.
Derfor er det viktig å prioritere å betale inkassovarsler for å unngå inkasso. Hvis regningen sendes til inkasso, får du med en gang høye gebyrer og renter. Selv for småbeløp kan summen av regningen og inkassogebyrer fort bli stor.
Betaler du ikke vil inkassoselskapet mest sannsynlig sende saken til forliksrådet, som fungerer både som en meklingsinstitusjon og en domstol. Deretter starter en rettslig inndriving av pengene dine. Du vil da motta en forliksklage i posten, og saken er da sendt til rettslig inkasso.
30 dager etter at rettslig inndriving er startet kan inkassoselskapene sende en merknad på deg til kredittopplysningsselskapene. Da vil disse etablere en betalingsanmerkning på deg, og er forpliktet til å sende deg et skriftlig varsel om at anmerkningen er registrert.
Etter dette må kredittopplysningsbyrået vente 30 dager før de gjør den registrerte betalingsanmerkningen tilgjengelig for de som gjør en kredittsjekk (datatilsynet.no) av deg. Du har dermed 30 dager til å betale kravet, eller eventuelt klage på feil, for å unngå en offentlig betalingsanmerkning.
Dersom du ønsker å klage på kravet må du ha en grunn for dette, og sende klagen til inkassoselskapet.
Husk at du kan når som helst ta kontakt med din kreditor og prøve å få til en avtale. Selv om det kan føles vanskelig å ta tak i problemene dine, vil de som oftest være mulige å løse. Det er også i kreditorenes beste interesse å få på plass en løsning om betalingsavtale med deg, slik at de får inn pengene. Uansett hvor langt det har gått i prosessen, vil det alltid lønne seg å ta kontakt.
Et godt sted å begynne for å få oversikt over krav mot deg er gjeldsregisteret. Her finner du informasjon om din usikrede gjeld, for eksempel kredittkort og forbrukslån. Husk å dobbeltsjekke om tallene er oppdaterte og korrekte, hvis du skal skaffe deg full oversikt over din gjeld.
Du kan også ringe til inkassoselskapene for å få informasjon om dine saker. Er du i en situasjon der du har mistet oversikt over flere små lån, som ikke nødvendigvis ikke vises i gjeldsregisteret, må du ringe rundt til flere inkassobyrå for å få full oversikt.
Den beste måten å stoppe inkasso på er å betale kravet. Har du derimot ikke mulighet til å betale hele kravet med en gang, kan du ta kontakt med inkassoselskapet og høre om de vil gå med på en nedbetalingsplan og om de eventuelt har mulighet til å senke renta de tar.
Mener du derimot at kravet mot deg er urimelig eller at du ikke har fått varen/tjenesten du bestilt, kan du sende inn en klage. Inkassoselskapene kan ikke gå videre med inkassobehandlingen før tvisten mellom dere er oppgjort.
Dersom du ikke har penger til å betale inkassogjelden din, kan refinansiering med sikkerhet i bolig være en løsning. Da baker vi din gjeld inn i et nytt boliglån som skal betales over 25 år. Har du kredittkort eller forbrukslån som har gått til inkasso, vil renta du får med refinansiering som regel være rimeligere enn du har i dag. Dette hjelper deg med å senke dine månedlige kostnader, og kan hjelpe deg å ta tilbake kontrollen over økonomien.
Vi setter også opp en betalingsplan sammen med deg. På den måten får du betalt ned på din gjeld, uten at du må være redd for betalingsanmerkning eller tvangssalg.
Det er viktig å unngå betalingsanmerkninger da disse oftest fører til automatiske avslag i banker. Betalingsanmerkninger eller aktive inkassosaker trenger ikke å være en hindring for at du skal få lån i Kraft Bank. Ta kontakt om du trenger hjelp med økonomien din!
Denne artikkelen er en del av kategorien Økonomisk førstehjelp, en samling artikler som tar for seg temaer knyttet til en anstrengt øknomisk situasjon, som purringer og inkasso, betalingsanmerkninger, utleggstrekk og tvangssalg. Les mer om Økonomisk førstehjelp